Hem » Min släktforskning » En flashback på mördaren

En flashback på mördaren

När jag häromdagen letade efter en dödsnotis på en ättling till Ambrus Pehrsson, den Ambrus jag letar just ättlingar till, fick jag på samma sida i dödboken som Peter Ambrusson Dahlbergs dödnotis se ett namn jag kände igen sedan hösten 2021.

Några rader ovanför Pers dödsnotis stod det som nr. 4, ”Förra bruksinspektorn Dalin från Kloten”. Det var dödnotisen för den man, Anders Dahlin, som anstiftade mordet på Brukspatron Pehr Ludvig Eneström vid Kloten den 2 oktober 1801. Läs mer om mordet i inlägget om det genom att klicka här, och tre inlägg i följd.

Ordagrant står det så här i dödsnotisen:

”Förra bruksinspektorn Dalin från Kloten”

”Född 1767”

”Ogift”

Upförande: ”Såsom niding”

Dödsorsak:” Ingen”

Död, dag och ort: ”För delaktighet uti Brukspatron P. L. Eneströms på Kloten, mördande. Halshuggen och steglad å Nya Kopparbergs afrättningsplats den 4 jan. 1804”

Ålder: ”37 år”

Begravd: ”4”

Dödnotisen och uppgifterna finns i Ramsberg (T) F:2 (1804-1825) Bild 50.

Den man som Dahlin anlitade för mordet, Jan Ersson, var son till Maria Jacobsdotter som var tremänning med Peter Ambrusson Dahlberg..

Lämna en kommentar