Hem » Disgen Släktforskarprogram » Har snöat in lite på kartor

Har snöat in lite på kartor

När jag i höstas, november/december, gick kursen som DIS bjöd på som handlade om kartor så fastnade jag för detta med kartor. mer än förut. Vi fick ju lära oss hur man använder kartor i Disgen. Väldigt intressant och spännande. Det är så kul att se var, på en karta, ens anor och släktingar bodde. Jag lärde mig hur man installerar kartor i Disgen och hur man använder dom där. Har köpt ”Häradsekonomiska kartan” för Örebro län och Västmanlands län.

Ovan ser du ett litet exempel på hur en Häradsekonomisk karta från mitten av 1800-talet kan se ut. Detta ett litet urklipp från Morskoga i Ramsbergs socken.

Jag fick också lära mig hur man koordinatsätter orterna i Disgen så man kan se var orterna ligger på denna karta. Man kan även skapa levnadsbanor för personer och hela familjer. Och det mest spännande är att man kan koppla detta till Google Earth Pro och där skapa levnadsbana för personer m.m. Lägga in bilder som visar platser och personer på vägen från födelse till död. Verkligen intressant.

I denna vecka kommer fortsättningskursen på denna kurs och då ska jag bl.a. få lära mig hur man lägger in andra gamla kartor, typ skifteskartor m.m. Den karta du ser nedan är en karta från Nyckelby i Fellingsbro socken, laga skifte 1796. Den vill jag gärna få in i Disgen som underlagskarta.

Denna karta från Nyckelby har en väldigt speciell historia som Roy Åkerlind har berättat, numera boende på Oppegården, Nyckelby 2. Den gård som min farfars morfars far och mor bodde i 1816-1856 och där också hans barn är födda.

Så här berättar Roy:

”Under restaureringen av Oppegården i början av 50-talet flyttades det östra köksfönstret några meter söderut, varvid man sågade upp ett nytt hål i timret och täckte det gamla med annat material.
Timmerstockarna lades på vedhögen och kapades till brännved kommande vår. Under kapningen påträffades de ursprungliga bykartorna, de var gömda i ett uthugget fack i timret. Kartorna är ritade av Lantmäteriet och har sitt ursprung från 1796. Denna karta, som är originalet av 3 exemplar, skickades till Stockholm för reparation och finns nu i vår ägo. De andra exemplaren finns på Länsstyrelsen resp. riksarkivet.”

Den kartan finns på Lantmäteriets historiska kartor om du vill titta närmare på den.

Nu fortsätter, som jag skrev, kursen på torsdag kväll. Den är via Zoom så man sitter hemma vid sin dator när Lena Ringbrant Ekelund försöker lära oss som är med detta med kartor i Disgen. Jag trycker att du, om du inte kan detta redan, ska lära dig det. Det ger en helt annan dimension av släktforskningen. Är du medlem i DIS kan du hålla utkik, det blir säkert fler kurser där. Kursen är dessutom GRATIS. Gå gärna med i deras facebook-grupp ”Föreningen DIS kartgrupp”

En tanke på “Har snöat in lite på kartor

  1. Spännande det får bli mitt nästa projekt efter jag känner mig mer hemma i dna-släktforskningen. Berätta gärna mer när du gått nästa kurs.

    Gilla

Lämna en kommentar