Hem » "Nutid" » Hösten snart här, nu drar det igång igen…

Hösten snart här, nu drar det igång igen…

Nu är hösten snart här och jag tillbaka hemma från Öland. Nu blir det snart dags att ta upp släktforskningen igen. Någon vecka till tar det nog för det är ganska mycket att ta tag i i trädgården när man varit borta 11 veckor. Gräset har växt jättemycket, som allt annat också, så det blir till att klippa ner, rensa och snygga till. Men sedan så blir platsen vid datorn mer använd och Disgen det mest använda programmet.

Det gäller bara att komma in i det och ta vid där jag avbröt, eller ska man kanske ta tag i något helt annat, fast givetvis inom släktforskningen? Det finns många projekt som är liggande, halvfärdiga eller nästan färdiga och en del som bara ska göras klara med lite mer jobb.

Kanske det är dags att ta upp jobbet med boken om Nyckelbysläkten. Det har legat nere i snart 2 år. Skulle vara så kul om vi fick den färdig någon gång, jag och David. Får nog höra med honom hur långt han hunnit med sin del.

Måste berätta om min artikel som jag fick med i tidningen Släkthistorias nummer 8 i somras. Hoppas du läst den annars gör gärna det. Handlar om min mormors far Karl Emil och hans liv och leverne.

När jag kom hem igår från Öland låg Gunilla Didrikssons nyaste bok ”Hammare och Bruk i Fellingsbro och Näsby socknar” i brevlådan. Har inte hunnit läsa så mycket i den men när jag bläddrat igenom den snabbt så verkar det vara en väldigt fin och intressant bok. Återkommer nog om den mer när jag senare i höst läst mer i den.

Vet att många inte gillar Ernst Kirchsteiger men i hans nya serie på TV 4, ”Hemma med Ernst”, som börjar nu på tisdag, den 26:e september, inspelat i Nyckelby utanför Fellingsbro. Han har tydligen rustat upp Västernorrgården i byn. Den gården ligger mitt emot Norra Gården, den gård som min farfars morfar Lars Persson byggde 1862 och där farfars mor Anna Sofia Larsdotter föddes den 1 december 1863. Det måste man ju titta på, programmet alltså.

Västernorrgården i Nyckelby, 1958

Det var lite om mina släktforskartankar inför hösten. Hoppas du också får en trevlig tid med forskningen framöver.

Lämna en kommentar