Hem » Min släktforskning » GPS:en lurade ut mig i skogen…

GPS:en lurade ut mig i skogen…

Under dom första åren jag släktforskade så planerade jag och genomförde några ”Släktresor” som jag kallar dom. Jag satte mig med Häradsekonomiska kartan och letade reda på några av dom torp och platser där mina förfäder bodde och levde. Försökte sedan att med en modernare karta på datorn ta ut GPS-kordinater för platsen. Gjorde därefter en lista med några platser inom ett begränsat område som man kunde leta upp och besöka under en dag.

farfars far porträtt

September 2009 gjorde jag en resa ner till Götlunda socken där bl.a. min farfars far Lars Erik Gustafsson var född, den 15 maj 1871. Det var visserligen inte i Götlunda utan i Lillkyrka-Ödeby socken och torpet skulle heta Munketorp. Det fanns utsatt på Häradsekonomiska kartan och även med en liten fyrkant på den modernare dito. Var runt på några andra platser (som jag kanske berättar om senare) innan jag närmade mig Munketorp (förr även kallad Norra Svältriket) enligt kartan. Slog in koordinaterna på GPS:en och lät den guida mig.

Åkte på en grusad väg norrut och GPS:en sa sväng höger men där fanns ju ingen väg? Jo, tittade man noga så var där en liten skogsväg, i princip bara två hjulspår med högt gräs i mitten och nästan inte framkomlig. En bit in på vägen var det kört med skogsmaskiner så där var det lite mer uppkört men plötsligt så tog den delen slut men GPS:en visade att det var drygt 100 meter kvar till målet. Jag åkte väl försiktigt vidare i snår och sly men tänkte att detta måste väl vara fel. det kan väl bara vara en ödetomt som max, så här inne i skogen kan väl inget hus finnas kvar. Plötsligt öppnade sig skogen i en glänta  och där stod ett hus, halleljua, detta är Munketorp, Norra Svältriket. Ett litet boningshus, fast det var inte så förfallet, troligen bebott som sommarhus eller liknande och ett litet uthus. Nere i skogskanten stod en fallfärdig ingång till en jordkällare. Här är alltså farfar far Lars Eric Gustafsson född. En fullträff på denna resa.

SANYO DIGITAL CAMERA

SANYO DIGITAL CAMERA

SANYO DIGITAL CAMERA

SANYO DIGITAL CAMERA

En tanke på “GPS:en lurade ut mig i skogen…

Lämna en kommentar